Wat maakt een animatie goed?
Animatie is een goede methode om jouw bedrijf op een leuke en duidelijke manier weer te geven. Of om jouw product of dienst in een notendop samen te vatten. Het samenspel van geluid en beelden zegt vaak zoveel meer dan een inhoudelijke omschrijving in woorden.
Met een animatie kun je van alles vertellen. Er wordt een heel eigen wereld gecreëerd. Een wereld die nog niet bestaat. Maar waar moet je vooral op letten als je een animatie laat maken?
Hier zijn 3 Do’s en 3 Don’ts die je in ogenschouw moet nemen bij het laten maken van een animatie.
3 Do’s voor een animatievideo
1. Zorg dat je een helder doel voor ogen hebt
Waar is de animatie voor bedoeld? Wat moet het resultaat zijn? Welke actie wil je dat mensen ondernemen na het bekijken van de animatie? Wees helder over wat je wilt bereiken. Een goede animatie studio kan je helpen om deze vragen te beantwoorden.
2. Beperk het aantal mensen dat betrokken raakt bij het maakproces van de animatie
Iedereen heeft een andere mening of andere ideeën. Wanneer teveel mensen zich gaan bemoeien met het script en de uitwerking, wordt vaak een heldere kernachtige boodschap ontkracht. Laat de input en de beoordeling over aan één of maximaal twee mensen binnen je organisatie.
3. Goede audio is heel belangrijk voor een animatie
Geluid kan het beeld echt tot leven brengen. Bekijk maar eens een bioscoopfilm zonder geluid en ervaar hoeveel van de ervaring en van de beleving dan nog overblijft… De juiste combinatie tussen geluid en beeld zorgt voor het beste resultaat.
3 Don’ts voor een animatievideo
1. Ga niet zelf de stijl en het volledige script van tevoren uitdenken
De mooiste en meest effectieve animaties ontstaan door het samen sparren met de animatiestudio. Zij kunnen met hun expertise vaak jouw verhaal op een verfrissende en heldere manier samenvatten. Omdat je zelf té veel weet van je eigen product of dienst zou je daar zelf nooit op zijn gekomen.
2. Probeer geen twee of drie boodschappen in één animatievideo te vertellen.
Beperk je tot één heldere boodschap. Wil je uitleggen hoe jouw product of dienst in elkaar steekt? Of wil je meer de focus leggen op het verkopen? Dit zijn twee hele verschillende zaken. ‘Less is more’ is in het geval van animaties over het algemeen waar.
3. Zorg ervoor dat je animatievideo niet slechts een opsomming van feiten en specificaties is
Focus je meer op de boodschap die je wilt overbrengen en de voordelen van jouw product of dienst. Dit heet ook wel: ”Features vs. Benefits.” Aankoopbeslissingen worden veel meer genomen op basis van ‘benefits’ dan op basis van ‘features’.
Weten hoe je animatie voor je kunt laten werken? Neem contact met ons op voor advies en een offerte!