Animatie of bedrijfsfilm?

Video is dé marketingtool bij uitstek: 24/7 beschikbaar, te delen via social media en scoort hoog op Google. In zo’n anderhalve minuut leg je uit wat jouw product betekent voor de klant.

Maar kies je dan voor een animatie of bedrijfsfilm? “What’s the difference?” zou je misschien denken. In deze blog ontdek je enkele belangrijke verschillen, zodat je een goede keuze kunt maken voor wat het beste past bij jouw bedrijf.

Abstract idee

Een groot voordeel van animatie is dat je een abstract idee eenvoudig visueel kunt maken. Hoe film je bijvoorbeeld de werking van digitale processen? Of de uitwerking van een medicijn in het menselijk lichaam?

Ben je bakker of slager, of verkoop je auto’s, dan biedt een animatie je wellicht weinig toegevoegde waarde. Een tastbaar product kun je wellicht beter laten zien door middel van een bedrijfsfilm.

Maar heb je een bijzondere dienstverlening of wil je jouw USP’s helder maken, dan biedt een animatie waarschijnlijk veel meer mogelijkheden. Met een animatie zijn er geen beperkingen in wat je kunt laten zien. Daarom is een animatie ideaal wanneer je een moeilijk idee, een abstract concept of een complex product wilt uitleggen.

Flexibiliteit

Een animatie biedt ook meer flexibiliteit. Aanpassingen kunnen vaak sneller en gemakkelijker gedaan worden dan bij een bedrijfsfilm. Je bent bij een animatie nooit afhankelijk van het weer, de omgeving, de mensen in de film of de setting.

Een voordeel van een bedrijfsfilm is dan weer dat menselijke emoties beter weergeven kunnen worden.

WIIFM-filter?

Over het algemeen is er een inhoudelijk verschil tussen een bedrijfsfilm en een animatie. Een bedrijfsfilm gaat namelijk vaak over het bedrijf zelf. Wie er werken, hoe lang we al bestaan, wat we precies doen… Dat soort zaken. Kortom, een film die gericht is op het bedrijf, niet op de klant of op de kijker.

Veel mensen kijken video op internet continue door het ‘WIIFM-filter’; Het “What’s In It For Me-filter”. Wanneer een kijker niet binnen 4 tot 7 seconden antwoord krijgt op de vraag, “wat heb ik hieraan?” is de kans groot dat hij of zij afhaakt en de video weg zal klikken.

In een animatie, kun je gemakkelijker de inhoud afstemmen op de kijker. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een uitleg van de vóórdelen van je product of dienstverlening. Dus wat het de klant gaat opleveren. Op die manier ervaart de kijker direct dat het over hem of haar gaat.

Uitstraling

Of je nu kiest voor een bedrijfsfilm of een animatie, voorop staat dat je keuze aan moet sluiten bij de uitstraling van jouw bedrijf. Ga niet zelf aan de slag met gratis online tools om ‘even’ een animatie in elkaar te zetten. Of met iMovie voor je bedrijfsfilm.

Een goede animatie of bedrijfsfilm is een investering die zichzelf in veelvoud terugverdient omdat deze vaak jarenlang letterlijk 24 uur per dag voor je aan het werk is op internet. Al levert het je maar 1 extra klant per maand op, hoe lang duurt het dan voordat je je investering hebt terugverdiend?

Wil je meer informatie over het laten maken van een animatie voor jouw product of dienstverlening? Neem contact met ons op!